3 maja 2014

Jak przełamać strach przed różnymi ćwiczeniami?

To pytanie pojawia się bardzo często. Najczęściej boicie się ćwiczeń wykonywanych do góry nogami. I nie ma w tym nic dziwnego! To dobrze, że się boicie, bo w przeciwnym razie moglibyście zrobić coś bezmyślnie i kontuzja gotowa. Strach jest naturalną reakcją obronną człowieka i chroni was przed niebezpieczeństwami. Ale jak go pokonać?

Po pierwsze, musicie się rozgrzać. Porządna rozgrzewka to klucz do sukcesu. Dzięki niej nie będziecie mieć kontuzji z byle powodu i przygotujecie ciało do wysiłku. Jeśli nie wiecie, jak zrobić dobrą rozgrzewkę, tutaj macie filmik:

Po drugie, musicie przygotować się do danego ćwiczenia i upewnić się, że dacie radę. W każdym odcinku podaję wstępne ćwiczenia, które musicie umieć, zanim zaczniecie nowe ćwiczenie (np. zanim zrobicie przejście w przód, koniecznie musicie mieć dobry mostek, czyli ręce prostopadle do podłogi, oraz umieć wstać z mostka). Jeżeli nie potraficie wykonać któregoś z tych ćwiczeń, nie uczcie się nowego ćwiczenia, bo możecie nie być gotowi.

W odcinkach opisuję wszystko po kolei, każdy krok od samego początku. Musicie przestrzegać wszystkiego. Ułożyć sobie w głowie plan, na co po kolei zwrócić uwagę. Nasz trener powtarzał, że najważniejszy u akrobaty jest mózg. Zgadzam się z tym w stu procentach. Wykonując jakieś ćwiczenie, jako przykład znów podam przejście w przód, nie mamy czasu na przypominanie sobie, co robić. Już musimy wiedzieć i nie wolno tego zapomnieć. Jeśli robimy to przejście i zapomnimy, aby ręce i głowę podnieść NA SAMYM KOŃCU i szarpniemy nimi od razu, bo intuicyjnie wydaje nam się, że wstaniemy, to spadniemy na tyłek. Trzeba pamiętać o wszystkim.

Po trzecie, zadbajcie o odpowiednie podłoże. Zawsze ćwiczcie na czymś miękkim, obłóżcie się poduszkami ze wszystkich stron, pomóżcie sobie krzesłem albo kanapą. Uruchomcie wyobraźnię, w domu macie tysiąc możliwości. Ja na przykład do rozciągania używam pompowanego koła na plażę :)

Po czwarte, spróbujcie. Jeśli wykonaliście wszystkie powyższe wskazówki, to powinno wam się udać. A jeśli spadniecie, to nic wam się nie stanie, nawet siniaka nie będziecie mieć, bo otaczają was poduszki. Z doświadczenia wiem, że człowiek automatycznie wie, jak upaść. Jeśli przy przejściu w przód postawicie za daleko nogę (co nie powinno się zdarzyć, jeśli rzeczywiście macie dobry mostek), to upadniecie na plecy, ale na miękkie podłoże. Przeanalizujcie wtedy, co zrobiliście źle, możecie nagrać się kamerą i puścić to w zwolnionym tempie (ja tak robię). Każda porażka przybliża was do sukcesu.

A jeśli wciąż się boicie, poproście kogoś o asekurację. Gdy czyjaś ręka będzie pod wami czuwać, strach będzie niepotrzebny. Odpędźcie go!

Polecam też czytać komentarze pod naszymi filmikami. Zazwyczaj wszyscy macie podobne problemy, a ja zawsze odpowiadam na wasze komentarze (chyba że ktoś zadaje pytanie, które pojawiło się już milion razy). Jest duża szansa, że tam znajdziecie odpowiedź na nurtujący was problem. Powodzenia!

Jeśli macie pomysły na kolejne notki, piszcie w komentarzach :)

59 komentarzy:

  1. świetne! Naprwdę się przydaje ten post ;). Proszę zrób filmik o AERIALU ( ? ) , czyli gwiaździe bez rąk :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. popieram :D

      Usuń
    2. Też podoba mi się ten pomysł :D właśnie go ćwiczę i powoli wychodzi, ale z Twoimi radami z pewnością byłoby wiele prościej. Uwielbiam Twoje porady. Wszystkie filmiki dodają mi coraz więcej wiary i gimnastyka idzie mi coraz lepiej. Dziękuję <3

      Usuń
    3. I ja też popieram! Uczę się, ale wokół nie ma nikogo, kto może pomóc, albo chociaż umieć gwiazdę bez rąk :(

      Usuń
    4. Tak też chciałabym nauczyć się aeriala . :-)

      Usuń
    5. Nie zrobię o tym filmiku, bo nigdy nie robiłam tego ćwiczenia :( Chyba że Maja się kiedyś nauczy, to wtedy tak :)

      Usuń
    6. Marysiu a zrobisz kiedyś filmiki o ćwiczeniach na trampolinę( na przykład salta)? :-)

      Usuń
    7. Popieram.:)

      Usuń
    8. Taaaaaaaaaaaaak.:-)

      Usuń
    9. Tak tez chciałabym zeby powstały takie filmiki.:)

      Usuń
    10. Zrób filmik o przejściu bez rąk czyli machowego przodem

      Usuń
  2. pomogło zrobisz odc o szpagacie tureckim????

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie. :P
    Filmik o szpagacie tureckim bardzo by sie przydał :P
    Mam nadzieje ze go kiedys obejrzę :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Od niedawna trenuję gimnastykę artystyczną. Mam jednak pewien problem. Przy robieniu przejścia w tył nie potrafię się wybić . Nie wiem jak temu zaradzić. :-(

    OdpowiedzUsuń
  5. Staram się tak robic ale nadal mi to nie wychodzi. Niestety jestem jedyną dziewczyną w grupie która nie potrafi tego zrobić.:'(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poproś trenera/trenerkę o pomoc. Oni widzą co robisz źle i z pewnością ci pomogą, od tego przecież są :) Podejdź po treningu i się zapytaj.

      Usuń
    2. Dziękuję Marysiu. ;-) Uwielbiam twój kanał na youtube!!!:-)

      Usuń
  6. Zrobisz filmik jak zrobic pirułet z noga u gory ? Lub Gwiazde bez rak ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież Marysia napisała że nigdy nie robiła gwiazdy bez rąk! Ludzie czytajcie ze zrozumieniem.

      Usuń
  7. Hej Marysia możesz mi napisać jak wygląda trening akrobatyczny - z jakich części się składa ? PROOOOOSZĘ

    OdpowiedzUsuń
  8. Moich rodziców nie stać na takie treningi bo mam już 2 zajęcia. Czy sprzęt w postaci np. materacu jest drogi?

    OdpowiedzUsuń
  9. Możesz podać link do sktrony gdzie można kupić linki ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Marysiu,mam 12 i zaczęłam ćwiczyć gimnastykę,lecz czy uda mi się w tym wieku dobić do takiego poziomu,jaki masz ty??jeśli tak,to w ile to dokonam??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Gdy już będziesz rozciągnięta (dobry szpagat, mostek, itp) to przy codziennych ćwiczeniach w kilka miesięcy możesz to osiągnąć.

      Usuń
    2. Dziękuję :-) twòj program jest wspaniały! Dzięki niemu nauczyłam się pełno figur i zaczęłam przygodę z gimnastyką :-)

      Usuń
  11. jak długo rozciągałaś się żeby zrobić szpagat?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze go nie umiem bo ćwiczę 2 miesiące. Pozdrawiam ciebie i Maję .

      Usuń
  12. Marysiu ja juź ćwicze od 2 lat.Bo od2 lat chodze na balet
    mam 10 lat. ale bardzo interesuje mnie gimnastyka artystyczna.a w moim mieście nie ma:(
    zrobisz filmik jak zrobić skorpiona w leżeniu?? w staniu umiem ale nie jestem pewna czy robie go dobrze w leżeniu.
    jesteś dla mnie wzorem..
    pozdrowienia dla ciebie i dla maji :-D

    OdpowiedzUsuń
  13. Marysiu, robię z moją koleżanką wirującą poziomkę, ale nie potrafię jej nawet podnieść na ręce ,a ona jest lekka. Co mam zrobić?

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja mam pytanko dotyczące przejścia...bo zawsze spadam na 2nogi .nawet jak w gorze jestem w szpagacie to potem je łącze.kilka razy udalo mi sie od razu wstac,ale to tez bylo z dwoch nog...bardzo chcialabym sie tego nauczyc ale nie potrafie...mam nadzieje ze mi pomozesz;) bardzo lubie twoje filmiki...Pozdrawiam papaa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomnialam chodzilo o przejscie w przod;)

      Usuń
    2. Rób przejście jak najwolniej, wtedy będziesz je kontrolować.

      Usuń
  15. Marysiu czy zrobisz kiedyś odcinek o round -offie lub inaczej rundaku? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzie są niewysportowani dlatego, że mają obowiązki. Chodzenie do szkoły, praca itd. Wkurza mnie to. Muszę chodzić do szkoły i tam tracić czas, a W-F w szkole to porażka, nic nie rozciągniesz. Gdyby nie chodzenie do szkoły, młodzi ludzie i nie tylko chodziliby np. na łąkę do lasu. Wchodziliby na drzewa przy tym świetnie się bawiąc. Byłoby to naturalne, wzmacniali by mięśnie. A teraz to takie sztuczne wszystko, bo trzeba się uczyć itp, itd.

      Usuń
  16. Zrobisz filmik jak zrobić salto machowe?
    Proszę ;*

    OdpowiedzUsuń
  17. Marysiu nie mogę stanąć na przedramionach.Pomóż

    OdpowiedzUsuń
  18. Marysiu, mam 13 lat. Proszę, doradź mi coś w sprawie rozgrzewki i kilku nie trudnych, ale i niezbyt łatwych ćwiczeń. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Marysiu stosuje twoje wszystkie rady ale mi nadal nie wychodzi :-( mam straszny lęk co mam zrobić?? Pomóż pozdro dla cb i majki ;*

    OdpowiedzUsuń
  20. Umiem zrobić mostek ze stania i z niego wstać, mój problem polega na pierwszej części przejścia, kiedy trzeba przerzucić nogi i się w tym mostku znaleźć - stosuję się do Twoich rad, ćwiczę przy kanapie, ale ciągle przewracam się w bok. Mogłabyś mi coś doradzić?

    OdpowiedzUsuń
  21. jak wstać z mostka? próbowałam ale nie mogę się wybić. Marysia pomóż ,co robić?

    OdpowiedzUsuń
  22. gdy wstaje z mostka ,wybijam się i nie wstaje tylko upadam na kolana.co robić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu masz słabsze mięśnie. Ćwicz w ten sposób najpierw rób mostek przy krześle aby wstać złap się oparcia. Jeśli będziesz długo tak ćwiczyć to to wyrobiska mięśnie i będziesz wstawać

      Usuń
  23. Jak man zronic stanie lub przejscie na barkach? Kiedys prawie sie przewrocilam I teraz sie boje. Musze sie tego nauczyc . Czy to jest bezpieczne?

    OdpowiedzUsuń
  24. Widziałem taki sposób na aerial żeby trzymać cos w dłoniach. Spróbuje tak, bo mam odruch ze odbijam się z rak w ostatnim momencie.

    OdpowiedzUsuń
  25. marysiu jak bylas na wymianie w ameryce nauczyas sie salta machowego zrobisz o tym filmik ?

    OdpowiedzUsuń
  26. Marysiu, bardzo boję się przejścia w tył. Nie chodzę na gimnastykę tylko uczę się sama. Przejście tylko raz w życiu mi się udało, ale teraz masakrycznie się boję. Co mam robić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rób przejście w tył na czymś miękkim. Weź wszystkie koce, poduszki itp. w swoim domu i na nich trenuj. Nie bój się, pomyśl - głowa w przejściu w tył jest bardzo blisko ziemi i nawet gdybyś upadła, to nawet nie miałabyś siniaka i szybko przechyliła się w tył. A najprawdopodobniej upadłabyś na kolana (przy końcu przejścia). Zrób tak: połóż nogi na krześle, odchyl się i zrób mostek stojąc nogami na krześle. Wystarczy, że lekko się odepchniesz i przerzucisz nogi i gotowe! Później możesz dawać coraz mniejsze krzesła, aż w końcu będziesz musiała się odbić od ziemi. Mam nadzieję, że pomogłam :)

      Usuń
  27. marysiu bo ja ćwicze gwiazde w prost na obu rękach i mi nic nie wychodzi nogi mam zgente londuje tak ze sie przewracam a i niemoge sie wybic do gury pomusz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby zrobić poprawną gwiazdę:
      - miej wyprostowane ręce i nogi
      - miej obciągnięte palce u stóp
      - patrz w ziemię
      - zrób mocny wymach (możesz zrobić rozbieg)
      - kiedy przerzucisz nogi na drugą stronę, lekko zegnij kolana, wyprzyj biodra i powoli podciągaj się zaczynając od brzucha, później głowa i na końcu ręce.
      Musisz dużo ćwiczyć, wkrótce przestaniesz się przewracać. Musisz być szybka i zdecydowana. Mocno machnij nogami i je przerzuć. Jeżeli nie możesz zrobić gwiazdy, to wybij się "lepszą" nogą , drugą podkurcz do brzucha i łatwiej zrobisz gwiazdę. Możesz też zrobić rozbieg.

      Usuń
  28. Ja zawsze bałam się że spadnę na głowę i przez t długo opierałam się przed ćwiczeniami, ale teraz już to przełamałam i jestem z siebie dumna :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Boje się ale dam rade

    OdpowiedzUsuń